FAQ

Odpovědi na Vaše nejčastější dotazy

S blížící se Olympiádou jsme pro Vás připravili odpovědi na nejčastější dotazy z oblasti bobového a skeletonového sportu.

 

Kdy je s boby (skeletonem) ideální začít a co je k tomu potřeba?

Boby se smí jezdit od 16 let. Se skeletonem se dá začít dřív. Ideální je tedy začít na skeletonu, dělat všeobecnou atletickou průpravu, naučit se profil drah. Poté případně nabrat kila a přesedlat na boby. Ideální váha člena reprezentační posádky se pohybuje kolem 100 kg. Krom základních fyzických dispozic (síla, dynamika, rychlost) je dobré mít přes zimní sezonu dost času na absolvování seriálu evropského, popř. světového poháru, ME a MS (ZOH). Na začátek však úplně stačí napsat email či zavolat, viz kontakty na webových stránkách, a domluvit se na úvodním tréninku.

 

Kolik je v ČR bobistů?

Český svaz bobistů a skeletonistů v současnosti sdružuje 9 oddílů (BC Jablonec n/N, BK Slavia Praha, Izoprosper Jablonec, Nová Ves, SKBS Liberec, SK Czech Bobsleigh Team, Skeleton Morava, Sport 8 a USK Praha), v nichž je registrováno přibližně 250 členů. V širší bobové reprezentaci pak jsou zhruba tři desítky sportovců.

 

Jak se jmenují pozice členů posádky?

U 2bobu jde o pilota a brzdaře. U 4bobu k nim pak přibude levé a pravé křídlo. Ti tlačí po stranách bobu pomocí mechanicky ovládaných tzv. „roztlačováků“, které po startu zaklápí podél kapoty brzdař. První do bobu skáče pilot, poté křídla v dojednaném pořadí a poslední je brzdař.

 

Jak se bob řídí?

Pilot drží v ruce táhla („rajčáky“ či „špagáty“), skrze která mechanicky ovládá přední pár nožů. Naučit se obstojně pilotovat trvá dva a více let. Spadnout v korytu však může i mistr světa či olympijský vítěz.

 

Kdo v bobu brzdí a kdy?

Jak název pozice napovídá, brzdu obsluhuje brzdař sedící jako poslední. Jedná se o mechanicky ovládanou ocelovou ozubenou část, za kterou se přes páku zabere za cílovou čárou. Brzdění v průběhu dráhy je zakázáno, jelikož by se zničil povrch koryta pro další posádky, a platí se za něj pokuty v řádu stovek eur.

 

Kolik stojí bob či skeleton?

Boby mají vcelku dlouhou životnost. Je tedy vcelku běžný i odkup kvalitnějších kusů tzv. z druhé ruky. Takové boby pak stojí cca 25 000 Euro (2bob), resp. 30 000 Euro (4bob). Zcela nové boby od renomovaných výrobců pak přijdou i na 120 a více tisíc Eur. Cena skeletonů je o řád níže.

 

Jak vypadají závodní nože, jak se o ně staráte a kolik stojí?

Závodní nože („kudly“) jsou ze slitiny oceli, částečně se obrábí u jediného výrobce ve Švýcarsku. Finální podobu dělají specializovaní výrobci nebo my sami na počítačově řízených frézách. Tvar nože na průřezu má kulatý poloměr. Do držáků na bobu („pér“ s „domečky“) se nože přidělávají klasickými šrouby. Nože mají asi metr délky (jejich velikost se liší podle toho, zda jde o nože vpředu či vzadu, a také jestli se jedná o nože pro 2 či 4bob), sada váží kolem 20 kg. Před každým závodem a někdy i tréninkem se nože ručně brousí 10-15ti smirky od hrubosti 80 zrn/cm2 až po mikrony. Cena závodních nožů je od 1 500 Euro za polotovar bez křivky a radiu až po 8 000 Euro za kvalitní sadu závodních nožů.

 

Kolik boby váží a měří?

Maximální váha bobu s posádkou je 390 kg (340 kg u žen), resp. 630 kg. Maximální délka 2bobu je pravidly FIBT stanovena na 2,70 metrů a u 4bobu na 3,80 metrů. Maximální šířka bobů je v obou verzích 0,67 metru.

 

Jak vypadá dráha?

V průměru je koryto cca 1400 metrů dlouhé a má kolem 15 zatáček. Jeho sjetí zabere kolem 60 vteřin. Občas se na dráze objevují prvky jako „krajzl“ (tj. zatáčka o 360°), omega (dle tvaru písmena řecké abecedy), protisvah apod. Poslední jmenovaný prvek je obligatorní součástí každé dráhy za cílem, kde usnadňuje brzdařovi zastavit bob.

 

Jakou rychlost dosahují boby v korytě?

Na začátku dráhy má posádka zhruba 50 metrů na roztlačení bobu. Na konci startovního úseku má bob rychlost k 50 km/h (nejvyšší oficiálně naměřená rychlost člověka na rovině je přitom 44,72 km/h – U. Bolt, 2009). Dobrý start je 1/3 výkonu (další 1/3 je technické vybavení-bob a nože, 1/3 um pilota). Průměrná nejvyšší rychlost bobů na drahách je okolo 135 km/h. Jako absolutně nejvyšší rychlost bobu se pak udává 153 km/h, což dosáhl se svou posádkou na dráze ve Whistleru lotyšský pilot Janis Minins (viz http://www.youtube.com/watch?v=xLIF-Z6bSlY).

 

Používáte nějaké speciální vybavení?

Povinnou součástí výbavy je helma. Dalšími specifickými prvky je speciální obuv („drápky“), které mají na přední části podrážky 500-700 tenkých hřebíčků. Proto mimo koryto je na ně třeba používat návleky. Cena takové obuvní sady se pohybuje kolem 10 000 Kč. Závody se jezdí kvůli minimalizaci odporu vzduchu v elastických kombinézách.

 

Je bobování (jízda na skeletonu) nebezpečné?

Boby a skeleton se dají označit za sport adrenalinový, spojený s jistým rizikem. Je však třeba uvést, že se zvyšujícími se bezpečnostními standardy drah i vybavení sportovců dochází k vážnějším zraněním velmi zřídka kdy. V korytě ale člověk musí občas s nějakou tou naraženinou počítat.

 

Jakých největších úspěchů čeští bobisté dosáhli?

Za největší úspěchy lze považovat jak účasti našich sportovců na ZOH v raných dobách bobování v Čechách (1936, 1948), tak i v době komunismu, kdy byly boby státním zřízením zatracovány (1976). V novodobé historii je největším úspěchem na olympijských hrách 7. místo Džmury a Polomského (Lilehammer, 1994) a 8. místo Puškára a Kobiána (1998, Nagano). Na MS dosáhl nejvýše, na 6. příčku, Danilevič se Stokláskou (Altenberg, 2008) a Danilevič s Gomolou byli o rok dříve mistři Evropy (zároveň 3. v závodě SP, Cortina d´Ampezzo, 2007). Prozatím nejlepším umístěním se 4bobem v rámci SP je 5. místo Jana Vrby a jeho mužstva (Altenberg, 2013). Na MS juniorů bylo dosaženo nejvýše na 8. místo ženskou posádkou Vorlová-Humpolíková (St. Moritz, 2008) a dvě 10. místa (2bob i 4bob) Radkem Matouškem a jeho týmem (Winterberg, 2014). Jan Vrba též zaznamenal 5 vítězství v rámci seriálu Severoamerckého poháru (Calgary, 2012).

 

Více naleznete také na webu Mezinárodní federace bobů a skeletonu (v angl. jazyce): http://www.fibt.com/bobsleigh/introduction.html

http://www.fibt.com/skeleton/introduction.html